Praha - Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ). V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o 0,5 procenta snížily. Češi měli v lednu menší chuť utrácet než v prosinci. Důvodem jsou silné Vánoce, ale také obavy z vývoje v průmyslu a v zahraničí, řekli ČTK analytici.
"Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy meziročně vzrostly za prodej potravin, pohonných hmot i nepotravinářského zboží. K růstu tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Nižší tržby jsme zaznamenali u prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Tempo růstu maloobchodních tržeb se v lednu oproti předchozím sedmi měsícům snížilo," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Meziročně v lednu tržby za pohonné hmoty vzrostly o 5,4 procenta, za nepotravinářské zboží o 3,1 procenta a za potraviny o 1,5 procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o šest procent. Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 6,8 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,7 procenta, s oděvy a obuví o 4,5 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,2 procenta. Naopak tržby v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly o 7,6 procenta a s výrobky pro domácnost o dvě procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 1,7 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 1,5 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se meziročně zvýšily o 2,9 procenta.
V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v lednu snížily o půl procenta, přičemž za nepotravinářské zboží klesly o 1,4 procenta, naopak za potraviny vzrostly o 0,4 procenta a za pohonné hmoty o 0,2 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v lednu meziročně zvýšily o 0,7 procenta, v tom za opravy motorových vozidel vzrostly o 2,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,1 procenta. Meziměsíčně tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 1,2 procenta.
Analytici: Češi po silných Vánocích méně utráceli, bojí se ale i o finance
Češi měli v lednu menší chuť utrácet než loni v prosinci. Důvodem jsou silné vánoční nákupy, ale také zhoršení spotřebitelské nálady v souvislosti se současným propouštěním v průmyslu a obavami z geopolitického vývoje. Vyplývá to z vyjádření analytiků oslovených ČTK.
Lednový výsledek zůstal za analytiky očekávaným meziročním růstem 4,2 procenta. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka byl růst tržeb nejslabší od loňského května. "Zdá se, že povánoční slevy tentokrát zákazníky v kamenných obchodech příliš neoslovily a vlastně ani na internetu," uvedl.
Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil považuje lednový výsledek za zklamání. "Zatímco prosincový sympatický meziměsíční nárůst dával naději, že se Češi osmělují a ve větších počtech se vracejí do obchodů, nyní se zdá, že spíše pouze dočasně pookřáli," řekl. Tržby v maloobchodě jsou podle něj také nižší než před covidem, průměrný občan EU ale proti tomuto období nakupuje o 4,5 procenta více, doplnil.
Náladu spotřebitelů podle analytiků zhoršuje současný vývoj v tuzemském průmyslu a také obavy z dění v zahraničí. Maloobchodní tržby podle nich sice budou dál meziročně růst, ale pomalejším tempem než loni. Například analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák letos očekává zvýšení tržeb o dvě až tři procenta. Loni přitom maloobchodní tržby meziročně vzrostly o více než čtyři procenta.
Avšak spíše než předzvěstí negativního vývoje je lednový výsledek oddechnutím po silných Vánocích, míní hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. "Loni v lednu spotřebitelé více využívali povánočních slev po svátcích roku 2023 a meziměsíční růst tržeb byl velmi silný, nyní tomu bylo naopak - spotřebitelé koncem roku 2024 hodně utráceli před vánočními svátky a letos v lednu si vybrali oddech," řekl Jáč.