Loni v létě si zákazníci řetězce Costco mohli všimnout v regálech své velkoprodejny nového produktu. Za cenu pouhých 62,99 dolaru si ti, kteří chtějí být připraveni na všechno, mohli pořídit něco, co jeden z potravinových influencerů na sociálních sítích trefně nazval „večeří při apokalypse“, píše deník The Guardian.
Sada instantních pokrmů vypadala jako kyblík ve stylu KFC, ale místo smaženého kuřete byla naplněna nouzovou zásobou 132 jídel včetně sáčků s dehydrovanými makaróny a sýrem, jablečnými cereáliemi se skořicí anebo kuřecím koláčem. Celá dávka by podle prodejce měla vydržet až 25 let skladování anebo dokud nenastane konec světa.
Costco is selling $99 emergency food kits that last 25 years. Do they know something we don't? pic.twitter.com/TdDmOvh2Dm
— Historic Vids (@historyinmemes) September 12, 2024
Ohlasy zákazníků byly ovšem střízlivé. „Raději bych se nechala sežrat zombíky, než abych musela přežít na tomhle,“ napsala tehdy reportérka deníku Washington Post Emily Heilová. Lidé na sociálních sítích konstatovali, že kbelík je jako stvořený na vysokoškolské koleje. Další s úsměvem vzpomínali, jak jedli tyto apokalyptické večeře při kempování…
Velmi se bojím. Změny ochromily americké spotřebitele, pod tlakem nakupují |
Zástupce společnosti Costco odmítl sdělit, kolik kbelíků apokalypsy za poslední rok řetězec prodal. Ani zástupci společnosti ReadyWise, která potraviny pro přežití vyrábí, na žádost o komentář nereagovali.
Costco je efektivita
Řetězec Costco prodává vše od drogistického zboží přes nářadí až po dětskou výživu. Tím je zajímavý jak pro zákazníky, kteří chtějí rychle doplnit zásoby pro běžnou domácnost, tak i pro ty, kdo očekávají konec světa.
„Preppeři mají rádi efektivitu a Costco není nic jiného než efektivita,“ vysvětluje Coby Coonradt, 44letý muž z Vernalu v Utahu, který je autorem podcastu Casual Preppers. „Během jediného nákupu si tam můžete pořídit zásoby na 72 hodin i na příští rodinné grilování. Stačí tam jednou za měsíc nakoupit a hned máte slušnou nouzovou výbavu,“ říká.
Téměř jako za pandemie. Američané si kvůli chystaným clům dělají zásoby |
Costco se momentálně mezi americkými zákazníky těší značné oblibě. Skalní superfanoušci značky zvaní „Costcodiané“ nedají na svou značku dopustit. Řetězec je hned po Amazonu a Walmartu třetím největším maloobchodním obchodem na světě.
Disneyland pro preppery
Více než 130 milionů lidí na celém světě nazývá Costco „svým“ obchodem s potravinami, a i když ne všichni z nich se označují za preppery, styl řetězce se k této ideologii fantasticky hodí.
„Příprava na apokalypsu vůbec nemusí být nic extrémního,“ vysvětluje kouč prepperů Coonradt. Můžete být úplně normální lidé, žít na předměstí, nakupovat v Costcu, a přesto být připraveni na povodeň nebo výpadek proudu. „Protože většina lidí nakupuje potraviny každý týden, jednoduchý způsob, jak se začít připravovat, je nakoupit pokaždé trochu jídla a vody navíc,“ dodává jeho spolupracovník Cameron Hardy.
Dostatečně velké nouzové zásoby podle něj postačí k tomu, abyste byly rodiny v bezpečí během většiny krizí. „Nemusí to být konec světa, stačí menší sněhová bouře, trvalý výpadek proudu, ekonomické otřesy, klimatická katastrofa nebo jiná pandemie,“ uzavírá.
V Oklahomě žije influencerka zabývající se hospodařením na statku jménem Barbara. Na YouTube vystupuje pod přezdívkou A Homestead Journey. Také ona využívá při zásobování své „spižírny pro případ apokalypsy“ služeb řetězce. „Costco je jako Disneyland pro preppery,“ říká 39letá Američanka. „Pokaždé, když vejdu do Costca, nejsem jen na nákupu, ale investuji do bezpečnosti své rodiny,“ uzavírá podle The Guardianu.